Már évek óta minden hónapban megveszem a Superbike magazint. Tavaly decemberben arra gondoltam, hogy ideje lenne komolyabbra fűzni kapcsolatunkat egy előfizetés formájában. Általában minden számban más és más akcióval próbálják rávenni erre az embert, decemberben kilencezer forint környékén az egy éves Superbike előfizetés mellé egy Motomix-et is ajánlottak. Email nekik, levél jön, postára el, csekket befizet.
Mivel a mai napig egyik magazint sem találtam meg postaládámban, így felhívtam őket. Miután a telefonvonal másik végén ülő hölgy „Tudom, hogy senkit nem érdekel, de...” kezdetű mondatán túltettem magam, kiderült hogy nagy valószínűséggel nem lett rögzítve a befizetésem és a legjobb esetben is csak a márciusi számot kaphatom meg postai úton először. De nem is ezért ragadtam billentyűzetet, hanem a telefonbeszélgetés másik fele miatt: az ajándéknak ígért Motomix magazin 2009-ben szünetelteti a kiadó (helyette felajánlották a Superbike további 11 hónappal való meghosszabbítását, amit el is fogadtam).
Pár évvel ezelőtt a Motorrevün túl nem igazán létezett élet a motoros magazinon piacán, majd egymás után kezdtek el megjelenni az újabb és újabb, eléggé eltérő minőségű havilapok. Ezek közül szerintem a Superbike tudta igazán megvetni a lábát, a többi pedig vegetál. Már ameddig bírni fogják tőkével, mivel a nyomtatott sajtót sújtó egyre mélyülő válság őket sem kerüli el. Elég csak elővenni az e havi Superbike-ot (most nem arra gondolok, hogy mennyire tisztességes dolog egy tesztben megversenyeztetni egymással olyan motorokat, melyek között háromszoros szorzó van árban – mint ahogyan ez a „trükk” bevett az informatikai magazinokban): közel száz oldalból kicsit több mint tíz oldalon lehet hirdetéseket találni. Nem voltam rest, előkerestem a tavaly februári lapszámot: harminc oldalnyi hirdetés, a tartalom mennyisége pedig közel azonos a mostanival. Ez pedig lesarkítva azt jelenti, hogy azonos költségek mellett majdnem a harmadára zsugorodtak a bevételek. Ha nagyon akarnánk akkor számszerűsíthetnénk is, mert kb. 400e Ft környékén lehet az 1 oldalas hirdetéseknek a listaára (ami ugye mindig jóval magasabb a ténylegesen kifizetett árnál), de nem ez a lényeg... A kérdés, hogy kik fogják túlélni egyáltalán...
Nyilván itt is prognosztizálható a bevételek és olvasók online irányba való tolódása. Itt is sok szereplő van, de még nem nőtte ki közülük magát egyik sem igazán domináns szereplővé. A leglátogatottabb sportmotor.hu tartalma nagyjából a nullává redukálódott, igazából a fóruma tartja életben az egészet, felejtős. A Totalbike az index birodalommal a háta mögött kicsit többre lenne hivatott, de érzésem szerint kicsit mostoha gyerekként kezelik őket. A print piaci szereplők közül igazából csak a Motorrevü próbálkozik komolyabban, de még mindig túlságosan óvatosnak érzem őket (ami nyilván az ő olvasatukban költséghatékony működtetést jelent). A két kedvencem pedig a tesztmotor.hu és a motorinfo.hu. Mindkettő mostanában esett át egy ráncfelvarráson, az utóbbi esetében ez 1-2 napja történt. Sajnos a tesztmotor esetében ez nem igazán járt látványos sikerrel, de a motorinfo kifejezetten szép munka. A trendeknek megfelelően szellős, letisztult és átlátható (és végre nincs a rendkívül idegesítő interstitial). Bár a kapkodva indítás is látszik rajta, mert sok funkció egyszerűen nem működik: keresés, webshop. A keresőoptimalizálás is hanyagolva lett. Persze ezek mind kijavíthatóak és tartalmilag magasan kiemelkedik a mezőnyből, így nagyon nagy esélye van arra, hogy a print piac hanyatlásának egyik nyertese lehessen.
Utolsó kommentek